Airfix 1:72 617 SQN. Dambusters 80th Anniversary AF50191

57.50

Artikelnummer: AF50191

1 op voorraad

Verzend/verpakkingskosten

Bestellingen via internet voor 16.00 uur worden dagelijks op dezelfde dag verzonden

Bestellingen Nederland

Tot €10.00: € 8.95
Van €10.00 tot €35.00: €6.95
Van €35.00 tot €100.00: €3.95
Vanaf € 100.00: Gratis
Bestellingen BE/DE: € 12.50
BE Vanaf € 150 € Gratis
Bestellingen FR: €15.00

Inclusief lijm,verf en kwastje.

Level 3

267/47 parts

Toen de eerste van 20 gemodificeerde Avro Lancasters op 8 april 1943 op RAF Scampton arriveerde, moet de speciaal samengestelde vrijwillige bemanning van de specialist ‘Squadron X’ (later het RAF-squadron nummer 617) van 5 Group Bomber Command geïntrigeerd zijn geweest. De nieuwe vliegtuigen waren B.III (Specials), in de fabriek van Avro in Woodford aangeduid als Lancaster Type 464 Provisioning en elk vliegtuig was aangepast met apparatuur om de Vickers Type 464 ‘Upkeep’-mijn te leveren. Hoewel de mijnen op dat moment nog niet aan Scampton waren afgeleverd, gingen de gesprekken tussen de bemanningen onvermijdelijk over op het bespreken van hun beoogde doelwit, waarbij de meesten ervan uitgingen dat ze zouden worden gestuurd om het enorme Duitse slagschip Tirpitz aan te vallen.

Toen er meer Lancasters arriveerden, koos de commandant van dit nieuwe squadron, Wing Commander Guy Gibson, de Lancaster ED932/AJ-G als zijn eigen vliegtuig, omdat de codes van de bommenwerper dezelfde waren als de initialen van zijn vader, Alexander James Gibson. Gibson en de bemanning van ED932 behoorden tot de eersten die trainden met hun nieuwe vliegtuig en hun ongebruikelijke bommen, en lieten hun mijnen los op een testlocatie in Reculver aan de noordkust van Kent vanaf 12 mei 1943, slechts vijf dagen voordat de bemanningen aan hun historische aanval begonnen. . Na een periode van intensieve training en op de dag voorafgaand aan de aanval, werd Gibson eindelijk ingelicht over de beoogde doelen – ‘Operatie Chastise’ zou toeslaan in het industriële hart van Duitsland, de grote dammen van het Ruhrgebied.

Op 16 mei 1943 om 21.39 uur vertrokken Gibson en Lancaster ED932 vanaf RAF Scampton aan het hoofd van de eerste aanvalsgolf van negen Lancasters op weg naar de Mohne Dam, met een route over Suffolk en vervolgens de Noordzee, waarbij ze de Nederlandse kust bij Zeeland overstaken , alvorens landinwaarts te gaan en bekende gebieden van de Luftwaffe-verdediging te vermijden. Terwijl Gibson en zijn bemanning hun aanval op de Mohne Dam uitvoerden, cirkelden de andere Lancasters van de eerste golf om het doelgebied, keken naar de effectiviteit van de aanval en wachtten op de instructie om hun eigen aanval te beginnen. Nadat ze hun mijn hadden losgelaten, vlogen Gibson en zijn bemanning naast het andere vliegtuig tijdens hun aanvallen, in een poging vijandelijk vuur weg te trekken van het aanvallende vliegtuig, waardoor ze de beste kans hadden om een doorbraak te bewerkstelligen. De vijfde gedropte mijn was een perfecte run en explodeerde precies op de juiste plaats om de toch al verzwakte dam te laten bezwijken – ze hadden het gedaan.

In de jaren die volgden werd deze ongelooflijke operatie de ‘Dambusters Raid’ genoemd en No.617 Squadron zou een van de beroemdste eenheden van de RAF worden. ‘Operatie Chastise’ werd aangekondigd als een spectaculair succes voor Bomber Command, maar tegen hoge kosten, aangezien acht Lancasters en 53 vliegeniers niet terugkeerden.

No.617 Squadron zet tot op de dag van vandaag de trotse nalatenschap van de vliegers van Dambusters voort, als de eerste operationele RAF-eenheid uitgerust met de Lockheed Martin® F-35® Lightning, symbolisch officieel hervormd in april 2018, de maand waarin de Royal Air Force herdacht zijn eeuwfeest.