Airfix 1:72 D-Day Fighters Gift Set AF50192

57.00

Artikelnummer: AF50192

Uitverkocht

Verzend/verpakkingskosten

Bestellingen via internet voor 16.00 uur worden dagelijks op dezelfde dag verzonden

Bestellingen Nederland

Tot €10.00: € 8.95
Van €10.00 tot €35.00: €6.95
Van €35.00 tot €100.00: €3.95
Vanaf € 100.00: Gratis
Bestellingen BE/DE: € 12.50
BE Vanaf € 150 € Gratis
Bestellingen FR: €15.00

LET OP !!  DIT ARTIKEL IS OP VOORRAAD BIJ ONZE LEVERANCIER

NA UW BESTELLING DUURT VERZENDING CIRCA 7 DAGEN

Inclusief lijm,verf,kwastje.

Level 1

Inclusief modelkits:

Supermarine Spitfire Mk.IXc – 26 onderdelen.

Noord-Amerikaanse P-51D Mustang – 53 onderdelen.

Messerschmitt Bf109G-6 – 41 delen.

Hawker Tempest Mk.V – 72 onderdelen.

Focke-Wulf Fw190A-8 – 53 onderdelen.

Het belang van de rol die de luchtmacht speelde in de maanden voorafgaand aan D-Day kan niet genoeg worden benadrukt, aangezien de geallieerde machten weten dat het veiligstellen van de superioriteit van het luchtruim boven de voorgestelde landingsstranden het verschil zou kunnen zijn tussen succes en mislukking van de hele operatie.

In dat geval werden de geallieerde luchtmachten vanaf eind 1943 in steeds grotere aantallen ingezet, waarbij ze vliegvelden, bevoorradingsinfrastructuur en andere strategische doelen aanvielen en honderden afleidingsaanvallen uitvoerden. Dit was allemaal bedoeld om de Duitse troepen in het ongewisse te laten over de locatie van de verwachte invasie, maar tegelijkertijd hun vermogen te verminderen om te reageren op de landingen toen die kwamen.

Omdat er naar verwachting zoveel geallieerde vliegtuigen in de lucht zouden zijn ter ondersteuning van Operatie Overlord, waren de geallieerde commandanten bezorgd over de mogelijkheid dat hun vliegtuigen zouden worden aangevallen door eigen troepen, zowel in de lucht als door luchtafweereenheden op de grond.

Ze vaardigden een richtlijn uit dat alle vliegtuigen (op enkele uitzonderingen na, inclusief viermotorige zware bommenwerpers) moesten worden beschilderd met identificatiemarkeringen rond hun vleugels en achterste romp, onder de strengste veiligheidsniveaus.

Het bevel om te beginnen met het aanbrengen van markeringen op troepentransportvliegtuigen werd pas op 3 juni 1944 uitgevaardigd, terwijl andere eenheden de volgende dag hun instructies ontvingen. Deze stap legde extra druk op het vliegveldpersoneel dat al op maximale capaciteit werkte.

Op D-Day zelf voerden geallieerde vliegtuigen ruim 13.000 individuele missies uit ter ondersteuning van de amfibische landingen en hoewel tijdens die operaties ongeveer 127 vliegtuigen om verschillende redenen verloren gingen, wordt aangenomen dat de invoering van invasiemaatregelen het aantal bezweken aan incidenten aanzienlijk heeft teruggedrongen. vriendelijk vuur op die gedenkwaardige dag.

Hoewel de Luftwaffe op D-Day zelf opviel door hun afwezigheid, vochten ze in de weken en maanden die volgden volhardend, wat benadrukte dat ze nog lang niet klaar waren.