Airfix 1:72 Giftset Curtiss Tomahawk IIB AF55101A

11.95

Artikelnummer: AF55101A

1 op voorraad

Verzend/verpakkingskosten

Bestellingen via internet voor 16.00 uur worden dagelijks op dezelfde dag verzonden

Bestellingen Nederland

Tot €10.00: € 8.95
Van €10.00 tot €35.00: €6.95
Van €35.00 tot €100.00: €3.95
Vanaf € 100.00: Gratis
Bestellingen BE/DE: € 12.50
BE Vanaf € 150 € Gratis
Bestellingen FR: €15.00

Inclusief verf,lijm,kwastje

Level 1

De Curtiss P-40 Warhawk is een Amerikaans, eenmotorig, metalen jachtvliegtuig in een lage vleugelconfiguratie met een klassieke staart. De vlucht van het prototype vond plaats in 1938 en de serieproductie werd uitgevoerd in de jaren 1938-1944. Het laatste van de Hawk-familie van vliegtuigen – de Curtiss P-40 Warhawk was, afgezien van de Republic P-47 en de North American P-51 Mustang, de meest gebouwde Amerikaanse jager. Aan het einde van de productie in december 1944, overschreed het aantal machines 15.000. De ontwikkeling van het ontwerp begon in 1937, toen het prototype-vliegtuigframe van versie 75 werd aangepast aan de installatie van de 1167HP Allison V-1710-11 in-line motor. Het vliegtuig werd de eerste Amerikaanse constructie die in staat was om te vliegen met snelheden van meer dan 483 km / u. De versie voor de RAF heette de Tomahawk Mk IIA. De vliegtuigen hadden zelfdichtende brandstoftanks en twee op de vleugels gemonteerde 7,7 mm machinegeweren. De Tomahawk MkIIB waren uitgerust met Amerikaanse radiohardware en bewapend met zes 7,7 mm machinegeweren. Sommige Amerikaanse P-40’s werden in 1941 gemoderniseerd voor verkenningstaken. Ze kregen de aanduiding RP-40. Ondertussen werd er in de Curtiss-fabriek gewerkt aan de Hawk 81-A. De veranderingen omvatten de installatie van de Allison V-1710-39-motor met een capaciteit van 1167 km, die constant vermogen leverde tot een hoogte van 3563 meter, aanpassing voor installatie in de vleugel van vier 12,7 mm machinegeweren en de installatie van een rompknooppunt dat één bom van 227 kg kon dragen of een extra brandstoftank kon teruggooien. Het Amerikaanse leger plaatste in september 1940 een bestelling voor deze machines en kende ze de aanduiding P-40D toe. Gedurende de volgende drie jaar deed Curtiss er alles aan om de toepassingsmogelijkheden van de P-40 uit te breiden en creëerde hij talloze nieuwe versies van het vliegtuig. Ondanks deze inspanningen waren de prestaties van Warhawk lager dan die van hedendaagse geallieerde en asmogendhedenjagers. Technische gegevens (P-40E-versie): lengte: 9,66 m, spanwijdte: 11,38 m, hoogte: 3,76 m, maximumsnelheid: 580 km / u, klimsnelheid: 11 m / s, maximaal bereik: 1100 km, praktisch plafond: 8800 m, bewapening: vast – 6 M2-machinegeweren, kaliber 12,7 mm, opgehangen – tot 900 kg vracht.