Airfix 1:24 Supermarine Spitfire Mk.VIII AF17002

99.95

Artikelnummer: AF17002

1 op voorraad

Verzend/verpakkingskosten

Bestellingen via internet voor 16.00 uur worden dagelijks op dezelfde dag verzonden

Bestellingen Nederland

Tot €10.00: € 8.95
Van €10.00 tot €35.00: €6.95
Van €35.00 tot €100.00: €3.95
Vanaf € 100.00: Gratis
Bestellingen BE/DE: € 12.50
BE Vanaf € 150 € Gratis
Bestellingen FR: €15.00

LET OP !!  DIT ARTIKEL IS OP VOORRAAD BIJ ONZE LEVERANCIER

NA UW BESTELLING DUURT VERZENDING CIRCA 7 DAGEN

U bent nog lijm,verf,kwastje,mesje/tangetje nodig.

Level 4

452 Parts

Deze nieuwe superkit bevat verschillende nieuwe onderdelen om de nauwkeurige creatie van een Mk.VIII mogelijk te maken, met onze 2022-release van de Spitfire Mk.IX.c als basiskit. De nieuwe onderdelen omvatten:

Boven- en ondervleugeloppervlak, inclusief brandstoftanks aan de voorrand en positie van de kanoncamera.
Korte rolroeren
Intrekbaar staartwielgedeelte
Herzien instrumentenpaneel
Verplaatst romplicht
Een van de meest indrukwekkende kenmerken van de blijvende erfenis van de Spitfire is hoe het basisontwerp zo effectief kon worden aangepast en geüpgraded tijdens de Tweede Wereldoorlog en hoe de laatste varianten van dit magnifieke vliegtuig veel capabeler waren dan de exemplaren die voor het eerst arriveerden op RAF Duxford in de zomer van 1938.

De Spitfire onderging bijna constante ontwikkeling om het in staat te stellen om aan de voorhoede van de jachtvliegtuigtechnologie te blijven tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar dit vitale werk werd onderbroken door de introductie van de angstaanjagende nieuwe Focke Wulf Fw190 van de Luftwaffe in 1941, een vliegtuig dat superieur was aan de Spitfire Mk.V die destijds wijdverbreid in gebruik was.

Een nieuwe Spitfire-variant, de Mk.VIII, bevond zich destijds in een vergevorderd stadium van ontwikkeling, maar de daadwerkelijke productie was nog ver weg, omdat er op dat moment nog geen productiemallen in de fabrieken waren geïnstalleerd. Een noodoplossing bleek de introductie van de hybride Mk.IX, een vliegtuig dat gelukkig een soort openbaring bleek te zijn en meer dan een partij voor de Focke Wulf.

De geplande Spitfire Mk.VIII zou in productie blijven en was in wezen een jager die vanaf het begin opzettelijk was ontworpen en ontwikkeld om de volgende versie van de jager te worden en een belangrijke productievariant. Aangedreven door de nieuwste varianten van de Merlin-motor, had de Mk.VIII een versterkte romp, een intrekbaar staartwiel en de adoptie van een nieuw breed-akkoord roer, met versies die waren geoptimaliseerd voor operaties op hoge, gemiddelde en lage hoogte.

Deze variant van Spitfire diende voornamelijk bij eenheden die overzee waren gestationeerd, met de RAF in de Middellandse Zee, het Midden- en Verre Oosten en de RAAF in de Zuidwestelijke Stille Oceaan. Veel piloten die met verschillende merken van deze beroemde jager vlogen, beschouwden de Mk.VIII als de best vliegende Spitfire van allemaal.

Geschiedenis van Grey Nurse

Nr. 457 Squadron Royal Australian Air Force werd bekend als ‘Grey Nurse Squadron’ nadat ze hun nieuw aangekomen Spitfire Mk.VIII’s opnieuw hadden geverfd met opvallende haaienbekken. Oorspronkelijk belast met de luchtverdediging van Darwin, werd het squadron al snel noordwaarts verplaatst naar Morotai en uiteindelijk Labuan om voornamelijk grondaanvalmissies uit te voeren tegen de Japanse strijdkrachten. Het afgebeelde vliegtuig is dat van de bevelvoerend officier van 457, Sqn. Ldr. Bruce Watson DFC.

L40cm/H16cm/W46.9cm