Airfix 1:48 Westland Sea King HAS.1/HAS.5/HU.5 #11006

59.00

Artikelnummer: AF11006

Uitverkocht

Verzend/verpakkingskosten

Bestellingen via internet voor 16.00 uur worden dagelijks op dezelfde dag verzonden

Bestellingen Nederland

Tot €10.00: € 8.95
Van €10.00 tot €35.00: €6.95
Van €35.00 tot €100.00: €3.95
Vanaf € 100.00: Gratis
Bestellingen BE/DE: € 12.50
BE Vanaf € 150 € Gratis
Bestellingen FR: €15.00

LET OP !!  DIT ARTIKEL IS OP VOORRAAD BIJ ONZE LEVERANCIER

NA UW BESTELLING DUURT VERZENDING CIRCA 7 DAGEN

U bent nog lijm,verf,kwastje,mesje/tangetje nodig.

Level 4

348 Parts

Koning van land, zee en lucht, we introduceren de nieuw ontworpen 1:48 Westland Sea King HAS.1/HAS.5/HU.5, de meest complete Sea King-kit ooit uitgebracht met 348 onderdelen.

Met zijn boeiende verhaal portretteert deze kit de evolutie van een enkel vliegtuig, vanaf de inaugurele vlucht tot de huidige kleurstelling, waardoor het werkelijk uniek is.

De nieuw ontworpen Westland Sea King heeft een ingewikkeld gedetailleerd exterieur, met een volledig geklonken buitenhuid en overlappende panelen. Het interieur is even gedetailleerd en toont verhoogde cockpitelementen en instrumentenoppervlakken, en drie verschillende cabineconfiguraties die op elk schema zijn afgestemd.

De Amerikaanse Sikorsky Company, die in het naoorlogse tijdperk voorop liep op het gebied van het ontwerp en de ontwikkeling van helikopters in de wereld, kreeg in 1957 een belangrijk contract toegewezen voor de productie van een amfibiehelikopter voor alle weersomstandigheden voor de Amerikaanse marine. Het voornaamste missieprofiel zou zijn dat van een vliegtuigen voor oorlogsbestrijding tegen onderzeeërs, die de Amerikaanse vloot tegen mogelijke aanvallen zouden beschermen, maar het vliegtuig zou flexibel genoeg blijken om een groot aantal secundaire rollen op zich te nemen, en uitgroeien tot een van de werkelijk grote vliegtuigen van de 20e eeuw.

Het vliegtuig, dat de aanduiding SH-3 Sea King kreeg, werd geproduceerd met een amfibische romp, waardoor het op water kon landen, naast de meer gebruikelijke omgeving op de dekken van talloze oorlogsschepen van de Amerikaanse marine. Aangedreven door een dubbele turbo-asmotor, was de Sea King een indrukwekkende machine, in staat aanzienlijke hoeveelheden manschappen, uitrusting of algemene voorraden te vervoeren, waardoor de Amerikaanse marine een werkelijk revolutionair nieuw vliegtuig kreeg.

Toen de Sea King in 1961 in dienst kwam, was hij het meest geavanceerde vliegtuig in zijn soort ter wereld en bood hij de Amerikaanse marine een van de meest flexibele luchtvaartplatforms van die tijd. In Groot-Brittannië werd een bestaande licentieovereenkomst tussen Westland Helicopters en Sikorsky om hun helikopters in Groot-Brittannië te bouwen, niet lang na de eerste vlucht van het prototypevliegtuig uitgebreid met de SH-3 Sea King, omdat zelfs in dat vroege stadium het ongelooflijke potentieel van deze nieuwe helikopter was duidelijk, en Groot-Brittannië wilde zijn eigen Sea Kings.

Uiterlijk hadden de door Westland vervaardigde Sea King-helikopters dezelfde klassieke lijnen als het oorspronkelijke Amerikaanse ontwerp, maar intern waren het heel verschillende machines, met talloze aanpassingen gericht op Brits militair gebruik. De Westland Sea King werd door de Royal Navy geselecteerd om te voldoen aan hun behoefte aan een helikopter voor oorlogsvoering tegen onderzeeërs, ter vervanging van de eerbiedwaardige Westland Wessex in deze rol, waarbij in de zomer van 1966 een bestelling voor 60 vliegtuigen werd geplaatst.

De eerste in het Westland gebouwde Sea King HAS.1 vloog op 7 mei 1969 vanuit hun fabriek in Yeovil, en later datzelfde jaar werden de eerste Royal Navy-machines geleverd aan No.700 Naval Air Squadron (OEU) op RNAS Yeovilton. Toen de Sea King zich in Royal Naval-dienst vestigde, toonde hij zich al snel zowel operationeel bekwaam als zeer flexibel en was hij voorbestemd voor een lange en illustere carrière, niet alleen bij de Fleet Air Arm, maar ook bij de Royal Air Force.

Uitblinkend in elke rol die het werd toegewezen, was het misschien wel het gebruik ervan als zoek- en reddingshelikopter waardoor dit een van de meest geliefde vliegtuigen in de Britse militaire dienst was en ongetwijfeld een van de meest succesvolle vliegtuigen van het naoorlogse tijdperk.

Lengte model 46cm