Airfix 1:72 Avro Vulcan B.2 Black Buck #12013

76.00

Artikelnummer: AF12013

1 op voorraad

Verzend/verpakkingskosten

Bestellingen via internet voor 16.00 uur worden dagelijks op dezelfde dag verzonden

Bestellingen Nederland

Tot €10.00: € 8.95
Van €10.00 tot €35.00: €6.95
Van €35.00 tot €100.00: €3.95
Vanaf € 100.00: Gratis
Bestellingen BE/DE: € 12.50
BE Vanaf € 150 € Gratis
Bestellingen FR: €15.00

U bent nog lijm,verf,kwastje,mesje/tangetje nodig.

Level 3

271 Parts

De Avro Vulcan, die een belangrijke positie innam in de geschiedenis van de naoorlogse Britse luchtvaart, was met zijn enorme deltavleugelprofiel zonder twijfel een van de meest onderscheidende vliegtuigen die ooit de lucht in zijn gegaan. Gebouwd om te voldoen aan de extreem veeleisende eis van het luchtministerie voor een snelle strategische bommenwerper op grote hoogte, die een nucleair apparaat kan vervoeren, vertegenwoordigde de Vulcan een 100% toename van de capaciteiten van alle eerdere Britse bommenwerpers. Toen de Vulcan in augustus 1952 zijn eerste vlucht maakte, was het Avro-team goed op weg om de Royal Air Force niet alleen de eerste deltabommenwerper ter wereld te presenteren, maar ook een van de meest effectieve aanvalsbommenwerpers ter wereld. Toen de Vulcan in juli 1957 in squadrondienst ging bij No.83 Squadron op RAF Waddington, beschikte Groot-Brittannië nu over de snelste bommenwerper met nucleaire capaciteit ter wereld.

Tegen de tijd dat het Falklandconflict in 1982 uitbrak, stond de eerbiedwaardige Avro Vulcan met pensioen. De taak van nucleaire afschrikking was overgedragen aan de onderzeeërs van de Royal Navy en er hing een teken aan de wand voor de kenmerkende deltajet. De Argentijnse invasie van de Falklandeilanden betekende echter dat de RAF de verouderende bommenwerper voor nog een taak moest oproepen. . De Vulcan was het enige vliegtuig dat een lading naar het eiland kon leveren vanaf RAF Wideawake op Ascension Island, ook al zou er meerdere keren in de lucht moeten worden bijgetankt. De Vulcans van de laatste drie squadrons die nog steeds de bommenwerper gebruikten (nrs. 44, 50 en 101) voerden tussen april en juni een reeks aanvallen uit met de codenaam ‘Black Buck’, waarvan de bekendste ‘Black Buck One’ was toen de XM607 erin slaagde de landingsbaan bij Port Stanley met een van zijn eenentwintig bommen. Deze verrassingsaanval verhinderde dat snelle straaljagers het vliegveld konden gebruiken en was op dat moment het langste bombardement in de geschiedenis.

Lengte model 45cm