Donderdag 25 Juli zijn wij om 15.00 uur gesloten I.V.M. Voetbal

Heller 1:72 Nord 2501+2502 “Noratlas ” Twinset #85374

40.00

Artikelnummer: H85374

1 op voorraad

Verzend/verpakkingskosten

Bestellingen via internet voor 16.00 uur worden dagelijks op dezelfde dag verzonden

Bestellingen Nederland

Tot €10.00: € 8.95
Van €10.00 tot €35.00: €6.95
Van €35.00 tot €100.00: €3.95
Vanaf € 100.00: Gratis
Bestellingen BE/DE: € 12.50
BE Vanaf € 150 € Gratis
Bestellingen FR: €15.00

U bent nog lijm,verf,kwastje,mesje/tangetje nodig.

De Noratlas, die jarenlang de spil was van het Franse militaire transport, werd in 1947 gelanceerd als antwoord op een verzoek van de Franse luchtmacht om de C-47 “Dakota” en Ju-52 te vervangen.

Het ontwerp was volledig gericht op het gemak van laden in het ruim.

In 1950 namen de officiële diensten het project aan dat toen bekend stond als Nord 2500, waarvan het ontwerp met dubbele balk en een laadruimopening door twee verwijderbare schalen het vervoer van grote ladingen mogelijk maakte, in tegenstelling tot zijn voorgangers die waren uitgerust met een zijdeur.

Het eerste Nord 2500-prototype, aangedreven door twee 1600 pk SNECMA 14R’s, ging op 10 september 1949 de lucht in.

Omdat deze motor onvoldoende werd geacht, kreeg de 2000 pk SNECMA/Bristol Hercules-motor de voorkeur, waarmee de Nord 2501 “Noratlas” werd geboren. , waarvan er kort daarna 4 prototypes vlogen.

De serieproductie van de Noratlas begon in 1952 in Frankrijk en vervolgens in Duitsland nadat dit land de productielicentie had verkregen om de Luftwaffe uit te rusten.

Van alle versies werden in totaal 426 exemplaren geassembleerd in Frankrijk (239) en Duitsland (187).

De luchtmacht gebruikte Noratlas vanaf 1953.

Het jaar daarop werden de eerste vliegtuigen in Indochina gedoopt.

De laatste “grijze”, de liefkozende bijnaam van het vliegtuig door de bemanningen, werd hervormd in oktober 1989, na 35 jaar goede en trouwe dienst, en liet de C-160 “Transall” voorgoed op zijn plaats.

De loopbaan van de Luftwaffe Noratlas was korter en eindigde in 1971, nadat de C-160 „Transall“ de drie transporteskaders volledig had uitgerust.

In de Nord 2502-versie was de Noratlas uitgerust met twee Marboré-motoren aan de vleugeltips, waardoor hij extra vermogen kreeg voor het opstijgen in warme landen.

Lengte modellen: 315x454mm

Merk: Heller