U bent nog lijmverf,kwastje,mesje/tangetje nodig
De Bergepanzer Panther of Bergepanther (Sd.Kfz 179) was een Duitse technische ondersteunings- en evacuatietank uit de Tweede Wereldoorlog. De eerste prototypes werden gebouwd in 1944 en de serieproductie begon in hetzelfde jaar, wat leidde tot de creatie van ongeveer 300 voertuigen van dit type. Het voertuig werd aangedreven door een motor Maybach HL230 P30 met 700 pk. De tank was bewapend met een enkel 7,92 mm MG34 machinegeweer en – in sommige voorbeelden – een 20 mm kanon.
Vanwege de introductie van de Pz.Kpfw V- en Pz.Kpfw VI-voertuigen in de linie, stond het Wehrmacht-commando voor het probleem om beschadigde voertuigen van dit type van het slagveld te evacueren. Voor een relatief lange tijd werd dit probleem opgelost door lichtere technische ondersteuningsvoertuigen naar dergelijke voertuigen te sturen (bijv. Sd.Kfz 7 of 9), maar 2-3 voertuigen per tank. In 1944 werd echter besloten om een evacuatievoertuig te bouwen op basis van het chassis van de tank Pz.Kpfw V in de versies A en G. De reconstructie bestond uit het verwijderen van de koepel en het vervangen ervan door een kraan. Er werd ook een veel duurzamere aandrijflijn geïnstalleerd. Sommige auto’s van dit type waren ook uitgerust met een lier met een hefvermogen tot 40 ton. Voor de productie van karren Bergepanther was verantwoordelijk voor de fabrieken van MAN, Henschel, Daimler-Benz en Demag.