Airfix 1:48 Canadair Sabre F.4 #08109

35.00

Artikelnummer: AF08109

1 op voorraad

Verzend/verpakkingskosten

Bestellingen via internet voor 16.00 uur worden dagelijks op dezelfde dag verzonden

Bestellingen Nederland

Tot €10.00: € 8.95
Van €10.00 tot €35.00: €6.95
Van €35.00 tot €100.00: €3.95
Vanaf € 100.00: Gratis
Bestellingen BE/DE: € 12.50
BE Vanaf € 150 € Gratis
Bestellingen FR: €15.00

Level 2

U bent nog lijm,verf,kwastje,schaar/mesje/tangetje nodig.

De laatste paar maanden van de Tweede Wereldoorlog zagen de introductie van ‘s werelds eerste operationele straalvliegtuigen en met hun uiterlijk een duidelijke indicatie van de toekomst van de luchtvaart. Duitsland nam in dit opzicht een aanzienlijke voorsprong op het gebied van vliegtuigtechnologie met straalmotoren en was in dit opzicht ten minste 12 maanden voor op hun geallieerde tegenstanders en met het einde van het conflict was er een haast om toegang te krijgen tot zoveel mogelijk van deze informatie, dus het kan worden toegepast op Britse, Amerikaanse en Sovjet-luchtvaartprojecten. In de VS had de luchtvaartindustrie haar inspanningen geconcentreerd op het perfectioneren van de luchtvaart met zuigermotoren tijdens de oorlog, een beslissing die werd gerechtvaardigd door het succes van de P-51 Mustang en de enorme aantallen die beschikbaar waren voor de geallieerde luchtmachten. Dit zou onvermijdelijk een impact hebben op de toetreding van Amerika tot het straaltijdperk en hoewel hun eerste operationele straaljager, de Lockheed P-80 Shooting Star, een uitstekend vliegtuig was, maakte het gebruik van de rechte vleugeltechnologie die synoniem is met WWII-ontwerpen. Omdat de P-51 Mustang algemeen werd beschouwd als de beste eenmotorige jager van de Tweede Wereldoorlog, duurde het niet lang voordat de ontwerpers van de Noord-Amerikaanse luchtvaart hun onbetwiste talenten aanwendden om een ​​nieuwe straaljager te produceren, een jager die onderzoeksmateriaal zou bevatten dat was verkregen uit de Duits straalprogramma. In hun zoektocht naar steeds grotere snelheid had het nieuwe vliegtuig een vleugelslag van 35% en een prachtig gestroomlijnde romp, met behoud van het uitzonderlijke zicht van de piloot dat voor het eerst werd geïntroduceerd op de D-variant van de Mustang. Met drie op de neus gemonteerde .50 kaliber machinegeweren aan weerszijden van de romp, deelde de nieuwe Sabre veel met de eigenschappen van zijn voorganger met zuigermotor, mooi om naar te kijken, maar een dodelijk gevechtsvliegtuig. De eerste vlucht van het XP-86-prototype vond plaats op 1 oktober 1947, in handen van de beroemde Pearl Harbor Curtiss P-40-jager uit de Tweede Wereldoorlog, George Welsh, die op dat moment de belangrijkste testpiloot van Noord-Amerika was. Later in het ontwikkelingsprogramma zou een F-86A Sabre een nieuw wereldluchtsnelheidsrecord van 670,84 mph gaan vestigen, wat de geloofwaardigheid van dit belangrijke nieuwe gevechtsvliegtuig onderstreept. Toen de Noord-Amerikaanse F-86 Sabre in 1949 in dienst van de USAF kwam, was niet alleen Amerika’s eerste swept wing jager, maar ook de snelste jager ter wereld en een van de belangrijkste vliegtuigen in het naoorlogse straaljagertijdperk. De Koreaanse oorlog zou getuige zijn van de komst van het eerste gevecht tussen straaljagers en Amerika’s nieuwe straaljager tegen het nieuwste Sovjetontwerp, de zeer capabele Mikoyan Gurevich MiG-15, een vliegtuig dat een geweldige eigen luchtvaartstamboom bezat en een die bewees voor de westerse mogendheden een behoorlijke schok zijn. Met beide vliegtuigen die voordelen hebben ten opzichte van de andere, zou dit luchtduel een behoorlijk gelijke wedstrijd blijken te zijn, waarbij de robuustere training en eerdere WO II-ervaring van Sabre-piloten uiteindelijk beslissend zouden blijken te zijn. Terwijl Amerikaanse militaire planners er snel bij waren om gevechtsoverwinningen van 10:1 te publiceren in het voordeel van de F-86 Sabre, suggereerde later onderzoek dat de Sabres-dominantie waarschijnlijk dichter bij 3:1 lag, hoewel dit nog steeds de effectiviteit van het vliegtuig onderstreept. Als een van ‘s werelds eerste klassieke straaljagers, werd de F-86 Sabre in grote hoeveelheden geproduceerd en diende vervolgens bij ongeveer 30 van ‘s werelds luchtmachten, en werd ook onder licentie geproduceerd in Canada, Australië, Japan en Italië. Van een uiteindelijke totale productie die meer dan 9.800 vliegtuigen bedroeg, zou de Royal Air Force van 1953 tot 1956 ongeveer 430 in Canada gebouwde Sabres gebruiken, terwijl de introductie van de uitstekende Sovjet MiG-15 een impact bleef hebben op de militaire strategieën van de NAVO. Met de in het binnenland ontworpen Supermarine Swift en Hawker Hunter nog in ontwikkeling, voorzag de Sabre de RAF van een capabele straaljager in een cruciale periode in de wereldgeschiedenis en hoewel ze slechts voor een relatief korte periode dienst zouden zien, kocht het de RAF waardevolle tijd totdat ze konden hun eigen ontwerpen voor geveegde vleugeljagers introduceren.
schema’s

Lengte model 239mm

Merk: Airfix